De Britse prins Harry en zijn vrouw Meghan Markle lieten vorige week weten een minder vooraanstaande positie binnen het Britse koningshuis te willen innemen en financieel volledig onafhankelijk te willen zijn.

Dat wordt helemaal niet zo lastig voor het stel. Ze zouden door middel van personal branding gemakkelijk miljoenen moeten kunnen verdienen.

CEO David Haigh van Brand Finance, een Londens adviesbureau op het gebied van imago en marketing, zei in een eerder interview dat hij verbaasd zou zijn als Harry en Meghan hun status als beroemdheden niet zouden kunnen omtoveren in een miljardendeal.

Hij haalt het succesvolle cosmeticabedrijf van Kylie Jenner aan als een voorbeeld van de mogelijkheden die het stel heeft om door middel van hun bekendheid producten aan de man te brengen.

Van boekendeals tot kleine schnabbels

Kristen Meinzer, schrijfster en royalty-verslaggeefster, denkt dat het stel veel zou kunnen verdienen aan potentiële boekendeals en optredens als gastsprekers. De royals zijn volgens haar even populair als Barack en Michelle Obama en aan een eventuele boekdeal zal dan ook eenzelfde prijskaartje hangen: zo’n 60 miljoen dollar.

Al eerder werd bekend dat er vorig jaar zo’n honderd merkaanvragen zijn gedaan voor allerlei soorten merchandise verbonden aan het merk Sussex Royal, de koninklijke titel van het paar. Tot nu toe lijken ze zich daarmee alleen te focussen op het Verenigd Koninkrijk, waar de aanvragen zijn ingediend.

Haigh gaat ervan uit dat deze stap genomen is om de naam van het paar te beschermen en niet omdat ze een merchandise-lijn willen beginnen. Maar de Engelse krant The Guardian schreef recent dat het gaat om een mix van artikelen en diensten. Zo is er een aanvraag gedaan voor speciaal postpapier, maar ook voor groepen die slachtofferhulp bieden.

Haigh verwacht dat producten met de namen van Meghan en Harry het onwijs goed zullen doen. "Ieder kledingstuk dat Meghan draagt is binnen no time uitverkocht. Vaak proberen zoveel mensen het aan te schaffen dat de websites crashen.”

Worden Harry en Meghan influencers?

Het huwelijk van Meghan en Harry gaf de Britse economie in 2018 een miljardenboost en trok zo’n 3 miljoen extra toeristen naar het land. Niet gek dus dat het marketing platform Inzpire.me verwacht dat het stel gemiddeld zo’n 105.000 dollar voor een gesponsorde Instagram-post aangeboden zal krijgen.

Dit bedrag is gebaseerd op de vele volgers van hun account @sussexroyal, dat in de 24 uur na de bekendmaking van hun vertrek uit het Koninklijk Huis een extra 190.000 volgers erbij kreeg. Toch blijft hun sponsorbedrag ver steken onder dat van de Obama's, die gemiddeld zo’n 230.000 dollar voor een post verwachten.

Markle zal waarschijnlijk niet opnieuw als actrice aan de slag gaan. Toch zijn er al berichten in de pers verschenen over een mogelijke deal die ze zou hebben gesloten met Disney. Beide partijen hebben het nieuws nog niet willen bevestigen, maar er gaat een gerucht dat de opbrengst van het werk gedoneerd zal worden aan een goed doel, Elephants Without Borders.

Dit lijkt een bevestiging van hun statement dat zij zich ook in hun nieuwe leven zoveel mogelijk willen focussen op het steunen van goede doelen.

Lees meer: